Αυτή η ανάρτηση είναι αφιερωμένη σε μια Ελληνίδα, η οποία γεννήθηκε στην Μικρά Ασία πριν από έναν αιώνα... την Έλλη Σουγιουλτζόγλου, ή Nelly's, όπως συνηθίζεται να αποκαλείται χρησιμοποιώντας ως όνομα την αγγλική εκδοχή της καλλιτεχνικής της υπογραφής.
Στην ηλικία των έξι ετών άρχισε να παρακολουθεί μαθήματα στο ελληνικό σχολείο του Αϊδινίου. Το 1919 η οικογένεια της εγκαταστάθηκε στη Σμύρνη όταν έγινε η καταστροφή του Αϊδινίου από τα τουρκικά στρατεύματα. Την επόμενη χρονιά η Nelly’s έφυγε για την Δρέσδη της Γερμανίας, προκειμένου να σπουδάσει μουσική και ζωγραφική. Ενώ βρισκόταν εκεί, το Σεπτέμβριο του 1922, πληροφορήθηκε για την καταστροφή της Σμύρνης και την σφαγή των Ελλήνων από τους Τούρκους.
Το 1924, η Nelly’s επισκέφτηκε την Ελλάδα για πρώτη φορά. Ειχε πλέον ολοκληρώσει τις σπουδές της στη φωτογραφία και είχε αποφασίσει να εγκατασταθεί μόνιμα στην Αθήνα. Tην ίδια χρονιά ανοίγει το πρώτο της studio.
Ενώ λοιπόν είχε ξεκινήσει για να σπουδάσει ζωγραφική, στράφηκε στη φωτογραφία στοχεύοντας σε έναν ταχύτερο τρόπο επαγγελματικής αποκατάστασης. Έτσι ελκύεται από το Oldruck και το Bromoil που της έδιναν τη δυνατότητα να δει στη φωτογραφία όχι μόνο το μέσον που αποδίδει με ρεαλιστική σαφήνεια την πραγματικότητα, αλλά και μία μέθοδο έρευνας και έκφρασης της σχέσης της με τον κόσμο που την περιβάλλει.
Η μελέτη του έργου της και η αρχειοθέτηση του υλικού της (αν και η ίδια στην πραγματικότητα δεν έδωσε τίτλους παρά μόνον σε τρεις ή τέσσερεις ενότητες), επιβάλλουν έναν διαχωρισμό κατά θέματα. Τα "γυμνά της Ακρόπολης", που σκανδαλίζουν την σεμνότυφη κοινωνία του 1928, θα μείνουν στην ιστορία ως μνημειώδεις χορευτικές εικόνες και η Nelly's ως η πρώτη Ελληνίδα φωτογράφος με παγκόσμια καταξίωση.
Η ίδια αναφέρει σε μια συνέντευξη...
"Τα ήθη της εποχής εκείνης ήσαν τρομερά. Εγώ θεώρησα πολύ φυσικό να φωτογραφήσω ένα γυμνό στις αρχαίες κολόνες στη Γερμανία εξάλλου όπου είχα σπουδάσει είχαν για πολύ φυσικό το γυμνό ως σπουδή. Ζήτησα λοιπόν από τον κ. Φιλαδελφέα να μου επιτρέψει να φωτογραφήσω την Mona Paeva, που είχε ένα θαυμάσιο σώμα, γυμνή, ανάμεσα στις κολόνες, κι εκείνος μου έδωσε την άδεια".
Εκτός από την Mona Paeva, η Nelly's φωτογράφησε την Ισπανίδα χορεύτρια Aurea στο θέατρο του Διονύσου, καθώς και την Γαλλίδα Daljell και την Ουγγαρέζα Nikolska στον Παρθενώνα. Η φωτογραφίες της Nikolska, ντυμένης "αισθησιακά" με αραχνοΰφαντα πέπλα (προς αποφυγήν πάσης παρεξηγήσεως), όχι μόνο συγκαταλέγονται στις καλύτερες της εποχής διεθνώς, αλλά συντέλεσαν και στη διαμόρφωση ενός αισθητικού κριτηρίου στην Ελλάδα, που αφορά την αναπαράσταση του γυναικείου σώματος...